A Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat hivatalos blogja

Barlangtúrák, kutatások

Abisso Cesare Prez - nyári Canin tábor 2015. 08. 20-30.

Kép és szöveg: Gordos Erik

2015. szeptember 12. - Gordos Erik

A nyári tábor fő célja: a már évek óta magyarok által ostromolt Abisso Prez mélyebb részén előző évben talált feltárás továbbkutatása volt. Utólag kijelenthetjük, sikeresnek bizonyult és van inspiráló ok a jövőben ismét visszatérni oda…

A Canin-fennsík, ahol: nappal leégsz, este izofóliában összebújhattok, napokig vihar lehet, holdtöltekor sétálhatsz a fehérlő sziklákon, éjjel kifeküdve nézheted a csillagokat a legmélyebb csendben, a vadak nem tartanak tőled, a vizet havat olvasztva kell megszerezned, az egyensúlyod fejlesztheted a karron bukdácsolva, eljutni a szaróhelyre esélytelen befűzött bakancs nélkül… Hogy is szoktam írni? PF 2015, mi így nyaralunk!

Részletes összefoglaló:

2015. 08. 20. csütörtök

A délután induló kis csapat (Modor, Dini, Lacc, Bori, Fanni, Zoli és Erik) késő estére érkezett a Sella Nevea melletti erdőhöz, ahol az éjszakát is töltöttük.

2015. 08. 21. péntek

Reggel még a felvonó alján csatlakozott a csapathoz Szilárd és Joci. A Gilberti háztól a tábort kb. 2,5 óra alatt értük el. A gyaloglás elején rögtön egy hágó következik, ahonnan az edzetlen ember már vissza is akar fordulni kínjában. Onnantól nyílt ki igazán a panoráma számunkra. Egész héten olyan közelinek tűnt minden a tájban, mégis nagyon távoliak voltak a valóságban… Esküszöm, az egész akció leggyötrelmesebb szakasza a cuccolás volt számomra a nehéz hátizsákkal keresztül a karron… Végre a célunkhoz érve kifeszítettük a magunkkal vitt nagy ponyvát. Ez a szellemi központot szolgálta, hogy az alá meneküljünk rossz idő esetén. Sátrainkat csak felállítottuk és kövekhez kötöttük, mert cöveket nem lehet leszúrni ott.

A tábor építése folyamatban, ill. a tábor és a fő csúcs a távolban (Modor, Szabó Joci képei)

2015. 08. 22. szombat

Modor és Fanni (a szerencsések) beszerelték a Prez első aknáját (kb. 100m) és a térképezést tervezgették pár órát. Szilárd és Joci (a még szerencsésebbek) a Mount Canint vették célba aznapra. A többi (szerencsétlen) pedig fordult még egy kört a házig és vissza a többi felszerelésért. Így is maradtak ott egészen az akció végéig a nélkülözhető kajákból és pár luxus dolog.

2015. 08. 23. vasárnap

Dél körül mindenki elindult valamerre a maga dolgára a táborból. Lacc és Fanni a bivakoló csapat után elindult térképezni és ki is jöttek estére. Bori, Szilárd és Joci kisebb túrát tettek aznap.

A bivakoló csapat fejenként 2 beggel (Modor, Dini, Zoli és Erik) pár nagyobb aknán és 2, néhol szűkös, meanderes részen túljutva kb. 5 órás ereszkedéssel ért le a Tavacska-akna tetejéhez az előre beszerelt pályán. Innen majomhíddal és kisebb ereszkedéssel egy - az akna felső részébe torkoló - hasadék kezdetére lehet érkezni. Nyugatra az akna feneketlennek tűnő mélysége tátong, rögtön pár méter múlva a kötél aljától… Kb. 80 m-re pedig, keletre, a hasadékot követve 420m mélység körül van az új magyar bivak (a mi poligonunk alapján). Addig van még egy - Vecsembükkihez hasonló beszállású - szűkületes kis ereszkedés és egy lejtős séta. Innen az olasz bivaknál lévő vízvételi pont kb. 1,5 óra mászás oda-vissza. Amíg Modor és Dini a szűkületen tágított, addig Zoli és én elmentünk ivóvízért egy kört. Estére értük el a bivak tervezett helyét. Onnantól a hasadék elszűkül és törmeléklabirintus kezdődik. A tavalyi expedíció ebbe a kőtörmelékbe mászott be. Este 10-re elegyengettük a bivaknak szánt fekvőhelyet és felállítottuk a használt ejtőernyőből készült sátrunkat. Négyen pont elfértünk benne és a barlang 2ºC-os levegőjén emelhetett talán 6-8ºC-t is odabent nekünk.

Zoli és Erik a még a bivakolás előtt, ill. Dini lent a bivak sátorban (Lacc, Modor képei)

2015. 08. 24. hétfő

Az egyik csapat (Dini, Erik) aznapi célja az 500-550m mélységben feltételezett ablakok keresése volt a régebbi olasz térképek alapján. A Tavacska aknába függőleges ereszkedéssel, pár megosztással a következő akna kezdetéig beszerelte Dini az első 100m kötelet a vitt 200m-ből... Az akna tekintélyes, vízesés működik benne. Az akna talpa járható. A 70-es években ott járt elődök felírták a 427-es számot az akna alján. A mi poligonunk alapján ez a mélység 50-60m-rel több. Innen a Traverz akna indul már kisebb megosztásokkal szerelve, nagyobb kitérőkkel, néhol egészen szűken kb. 50-60m kötelet emésztve. Ezután következik az ismét nagyon kitáguló Ablak akna. Ebbe az aknába Dini 30-40m-t ereszkedhetett, amikor is elfogyott a kötele és a végtelen sötétségben találta magát távol mindentől. Úgy gondoljuk a régi térképeken a feltételezett ablakok valójában megszorult kősziklák a Traverz akna szűkebb falai között.

Közben Modor és Zoli a bivak mögötti törmeléklabirintusba próbált kutakodni kelet felé. Kis idő után felhagytak a szűk, omladékos és éles kövek között játszadozni az életükkel. Viszont vízvételi helyet találtak közvetlenül a sátortól 10m-re… Aztán Modor csak úgy leugrott a Tavacska akna aljára jelenteni a helyzetet, majd az akna tetejében levő majomhídon kurtítottak és átszereltek pár dolgot.

Kora estére a bivakhoz fokozatosan visszatérő párosok a jelentősen megélénkült huzatra és vízcsobogásra lettek figyelmesek a sátrunkon túlról, kelet felől, az elszűkülő hasadékból. Elsőként Dini, majd Modor és én kb. 10m-rel a sátor felett átpréseltük magunkat a szűk hasadékon, a törmelék felett. Egy új, addig felfedezetlen részben találtuk magunkat. Az új rész kezdetét úgy lehet elképzelni, mint egy 30-40m magas kupola/akna terem, az alján különböző nagyságú, instabil, borotvaélesre oldott kőtömbök és sziklák. Kis vízesés is van benne, aminek az erősödő zúgása segített a hely megtalálásában. A törmelékben ferdén lefelé mászva Modor és Dini további járatot talált, de kötéltechnikai eszközök hiányában és tekintettel a késői időpontra másnapra halasztottuk annak kutatását. Izgatottan és jókedvűen töltöttük az éjszakát a sátorban, de végig éberen hallgatva  a víz zúgását a túloldalról.

2015. 08. 25. kedd

Korai ébredéssel Modor és Zoli kiszerelték az Ablak- és a Traverz-aknából az egyik 100 m-es kötelet. A másik 100 m-es tagot pedig a Tavacska-akna beszállásánál az első nitthez felhúzták és otthagyták. Közben Dini és én a bivak közelében található köteleken bűvészkedtünk, hogy még több álljon rendelkezésre az új részhez majd.

Dél körül a huzat és a víz zúgása még intenzívebbé vált. A bivak mögötti közeli vízvevő helyen és az új rész termében pillanatok alatt megáztunk. A délutánt kényszerpihenővel töltöttük türelmesen várva a sátorban: kajálással, zenével és alvással. Késő délutánra megérkezett a térképező csapat (Lacc, Fanni, Csabesz) a bivakhoz. Tőlük megtudtuk, hogy közben a felszínen a tavalyihoz hasonló rossz idő volt (eső, szél, sátordöntés stb.), ezért hétfőn nem is tudtak térképezni. Megértettük a sok víz és a huzat okát odalent… Aznap estére még kimentek, de megegyeztünk a váltásban velük másnapra.

Kora estére lecsendesült a zúgás és a huzat. Négyen átmentünk az új részbe. Az új teremben - amit elneveztünk Tihanynak - elviselhető csepegés volt csak akkor, majd lemásztunk a törmelékbe. Leereszkedtünk kb. 30 m-t egy tágas hasadék aljára, amely kelet felé tart. A hasadék nyugati - kötélhez közelebbi - végében kis vízesés van szintén. Valószínűleg a törmeléken keresztül, a fenti vízesésből táplálkozik. A hasadék alján sekély, aktív folyás folyt. A traverzálás felette odafigyelést igényel. Kelet felé haladva omladékos felmászás következik. Azt nem erőltettük, ezt majd jövőre lehet ostromolni A beereszkedés közelében, a hasadék talpától 4-5 m magasan fosszilis járat ablaka található: kúszós, guggolós, elágazós-egyesülős, huzat nélküli. Végét cementált üledékkitöltés zárja el. 2-3 intenzív órát töltöttünk az új részben, aztán a biztonság kedvéért inkább kijöttünk. Felfelé mászva, és a Tihanyban ismét kicsit megáztunk az erősödő csepegésben. Ilyenkor itt is lehet vizet vételezni. Hogy magunkat megszárítsuk önkéntes munkát végeztünk a bivak környékének akadálymentesítésére. Az éjszaka folyamán ismét megélénkült a huzat és a víz zúgása.

30_prez-uj-reszeben-erik-egy-fosszil-ablakaban-var--modor-kepe-.jpg

Dini fúr a bivak sátor felett, ill. Erik az új részben, egy fosszil ablakában (Modor képei)

2015. 08. 26. szerda

Modor, Zoli és én kora délután elindultunk kifelé a barlangból. Dini maradt még egy éjszakát a váltással. Még sokáig hallottam indulás után, ahogy patronozta unalmában a neki nem tetsző kiálló sziklákat a bivak körül várva a többiekre… Másfél órányira a bivaktól találkoztunk a váltással (Fanni, Csabesz) és a kísérőikkel (Kamilla, Dis). Kora estére értünk a táborba. A barlang bejárata a tábortól megpakolva, kényelmesen egy óra járás. Kamilla és Dis pár órával nemsokára utánunk szintén visszatértek.

Fanni és Csabesz aznap és a másnap első felében folytatta lent a térképezést az új részekben is. Dini szerelt egy másik irányt is a törmeléken túl.

Lacc és Bori aznap túrázgattak a Monte Sart gerincére fókuszálva.

Monte Sart és a tábori csendélet napközben (Szabó Joci, Lacc képei)

2015. 08. 27. csütörtök

Kamilla, Dis, Zoli és én végre meghódítottuk a Mount Canint a könnyebbik vasalt úton oda-vissza egy fél nap alatt. Nagyon élveztem a túrát velük. Érdekes, hogy a felhők délután 3-4 körül érkeznek dél felől mindig, és átbuknak a nyeregben észak felé. Általában a déli gerincekről letekintve a déli völgyekbe nem is látni semmit a felhőkön kívül. Lacc, Bori és Modor fényképezgetett és szintén csavargott a környéken, eközben. Lacc egész héten 3D-s képeket próbált csinálni a felszínen. Sokszor szólt, hogy ne mozduljunk, és akkor nem mozdultunk…

Dini, Fanni és Csabesz elég későn értek ki a barlangból este. Bori - ahogy előző este nekünk is - baromi jó kaját készített a kiérkezőknek.

2015. 08. 28. péntek

Csabesz és én túráztunk (Grubia, Sart, Canin, Blasic) délután a tűző napon. A Monte Sart egészen hosszú gerinctúrája ajánlható mindenkinek. A Monte Canin nehezebbik vasalt útja pedig inkább felfelé ajánlott. Fanni a táborban lazított. Zoli pár cuccot elvitt a Gilbertihez, Modor és Dini szintén + visszafelé a ET5 bejáratát keresgélték. A Prez új része az ET5 felé tart. Dis, Kamilla, Lac és Bori új barlangokat keresgéltek, túráztak és fotózgattak. Estére állítólag a nyári táborok történetének egyik legjelentősebb tábortüzét sikerült meggyújtani. Olyan kevés éghető anyag van a környéken és a szállítás annyira körülményes, hogy csak pár évenként gyűl össze elég éghető anyag.

35_zoli--lacc--bori--fanni--erik--kamilla--dis--csabesz--modor-es-dini.jpg

Zoli, Lacc, Bori, Fanni, Erik, Kamilla, Dis, Csabesz, Modor és Dini

(Joci és Szilárd hamarabb hazamentek, Modor képe)

2015. 08. 29. szombat

Kényelmes ébredéssel a tábort összepakoltuk és kora délután elindultunk vissza a felvonóhoz. Sok dolgot már előző nap elvittek a menedékházig, megettünk vagy a táborban ill a barlangban hagytunk. A kis batyus nordic walkingolók csak nézték a szétégett arcú, borostás, izzadt pólós, ide-oda pakoló lényünket a Gilbertinél… főleg a Dinit a hatalmasra pakolt hordkeretével. Lent a felvonónál megcsináltuk a kötelező cuccos csoportképet, majd elhúztunk a közeli tóhoz. Mondanom se kell, hogy a tónál is valahogy kilógtunk a strandolók közül. A jó hangulatú fürdés, palacsintázás és földrengés után tábortűz mellett próbáltuk meginni a már kifogyhatatlannak tűnő pálinka és vodka készletünket.

2015.08.30. vasárnap

A délelőtti Zabálást közvetlenül a tarvisioi Coop bejáratánál hajtottuk végre, hogy láthassák a helyiek a kelet-európai éhséget. Kora estére mindenki biztonságban hazaért egy hosszú autózás után.

------------------

Rövid, lényegre törő összefoglaló a kutatást illetően: a Prezben lett találat, amely az ET5 irányába tart keletre. A Grubia és Blasic oldalainak átnézése és a Gortani-rendszer téli kutatásával kapcsolatos támogató tevékenység elmaradt. Egyéb felszíni terepbejárás történt. A mi poligonunk nagyobb méreteket ad a barlangra, mint az eddig talált térképek. Számunkra már technikailag egyszerűbb a térképezés, mint az elődöknek, ezt ne feledjük.

Köszönet a tábor vezetőinek Dininek és Modornak, akik jófej megmondóemberek és hangulat felelősök voltak! Minden résztvevőnek! Az öreg rókáknak, hogy minket – tökiket - ilyenekbe csábítanak! Az otthon maradottaknak, akik a háttérmunkát intézték (időjárás, engedély) és sokat gondoltak ránk!

Résztvevő PFBE tagok: Egri László, Borzsák Kamilla, Matuszka Fanni, Gordos Erik, Füzy Zoltán

+ Egri (szül.Kiss) Borbála, Pataki Dénes, Modor, Gergely Csaba, Rántó András Dis, Szabó József Joci, Kriston Szilárd

Lacc és Modor dokumentálták főleg az idei tábort digitálisan.

Modor képei itt is találhatóak: picasaweb.google.com/117366730206157086774/Canin2015NyariTabor?feat=directlink

Modor rövid videóiból készült kisfilm itt látható:

Gordos Erik, www.pfbke.hu

Mentés

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.